Parental attitude of female high school students in Shahrekord schools , 2001.

Aien, F. and Delaram, M. and Foruzandeh, N. and Deris, F. (2001) Parental attitude of female high school students in Shahrekord schools , 2001. Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical Sciences, 3.

[img]
Preview
Text
8.pdf

Download (192kB) | Preview
Official URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-673-fa.html

Abstract

نیمه دوم قرن بیستم را می توان با شجاعت و افتخار عصر کودکان نامید. شخصیت کودک در خانواده تکوین می یابد و کودک آزاری می تواند عوارض غیر قابل جبران روحی و جسمی برجای بگذارد. کودک آزاران معمولاً کسانی هستند که با کودک زندگی می کنند وعمدتاً والدین کودک راشامل میشود ..با توجه به اینکه یکی ازاولویتهای ملی واجتماعی ارتقاء سلامتی کودکان است و مهمترین فاکتورایجاد کننده سوء رفتار با کودک کمبود آگاهی و مهارتهای والدینی ضعیف دروالدین جوان است، لذا این پژوهش با هدف تعیین نگرش والدی دانش آموزان سال آخر دبیرستانهای دخترانه شهر شهرکرد و تاُثیر آموزش نحوه صحیح رفتار با کودک بر اساس رشد و تکامل در تغییر نگرشهای منفی آنها صورت گرفته اسـت. پژوهش حاضـر یک مطالعــه دو مرحله ای است که مرحله اول آن توصیفی ومرحله دوم آن از نوع تجربی و در دو گروه (یک گروه مورد و یک گروه شاهد) انجام شده است. نمونه های مورد بژوهش در مرحله اول 476 دانش آموز دختر سال آخر دبیرستان در کلیه رشته های تحصیلی بودند که پس از تکمیل پرسشنامه نگرش والدی نوجوانان ، تعداد40 نفر که بر اساس نمرات حاصله از پرسشنامه ، دارای نگرش منفی بودند، جهت شرکت در مرحله دوم بطور تصادفی به دو گروه تجربی و شاهد توزیع شدند. جهت گروه مورد، چهار جلسه دو ساعته آموزش نحوه صحیح رفتار با کودک بر اساس رشد و تکامل گذاشته شد. سپس از هر دو گروه مورد و شاهد، مجدداً پرسشنامه تکمیل شد و نتایج با یکدیگر مقایسه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که 3/6 درصد واحدهای مورد پژوهش دارای نگرش والدی منفی ، 4/83 درصد دارای نگرش خنثی و8/12 درصد نگرش مثبت داشته اندواختلاف نمرات والدی قبل و بعدازآموزش در گروه مورد و شاهد تفاوت معنی دار داشت، بطوری که نگرش والدی واحدهای مورد پژوهش درگروه مورد بعدازآموزش بطورقابل توجهی مثبت شده بود. نتایج این مطالعه، شیوع بالای نگرش خنثی درواحدهای موردپژوهش را نشان داد. بدین معنی که نوجوانان ما در مورد نحوه رفتارباکودک آگاهی ندارند واین عدم آگاهی می تواند درآینده منجر به استفاده از روش های غیر صحیح درتربیت کودک شود.همچنین یافته های حاصل از پژوهش تاُثیرآموزش نحوه صحیح رفتاربا کودک با تکیه بر ویژگیهای طبیعی رشدوتکامل وی ،درتغییرنگرشهای منفی وخنثی نوجوانان دبیرستانی را تأئید نمود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: تربیت فرزند، نگرش والدی، آموزش
Subjects: WA Public Health
WM Psychiatry
Divisions: Faculty of Medicine > Department of Clinical Sciences > Department of Obstetrics and Gynecology
Faculty of Nursing and Midwifery
Reserach Vice-Chancellar Department > Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Depositing User: zahra bagheri .
Date Deposited: 04 Sep 2017 08:36
Last Modified: 04 Sep 2017 08:36
URI: http://eprints.skums.ac.ir/id/eprint/4503

Actions (login required)

View Item View Item