The evaluation of breakfast intake pattern and short-term memory status in junior secondary school students in Shiraz 2007

Sohrabi, Z. and Mohamadi, A. and Eftakhari, M.H. and Ghaem, H. (2010) The evaluation of breakfast intake pattern and short-term memory status in junior secondary school students in Shiraz 2007. Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical Sciences, 11.

[img]
Preview
Text
11.pdf

Download (160kB) | Preview
Official URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-322-fa.html

Abstract

زمینه و هدف: یادگیری، حافظه و پیشرفت تحصیلی کودکان در مدرسه تحت تاثیر عوامل مختلف تغذیه ای و از جمله صبحانه قرار دارند. مواد مغذی اعم از ویتامین های نیاسین (B3)، فولیک اسید (B9)، کوبالامین (B12)، آهن، ید و غیره بر حافظه کوتاه مدت موثرند. از آنجا که صبحانه از عادات مطلوبی است که بر حافظه کودکان موثراست. لذا این مطالعه با هدف بررسی الگوی صبحانه دریافتی و وضعیت حافظه کوتاه مدت دختران دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر شیراز صورت گرفت. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 150 نفر از دختران دانش آموز مدارس راهنمایی شیراز به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. اطلاعات دموگرافیک اجتماعی-اقتصادی با پرسشنامه والگوی صبحانه با پرسشنامه بسامد و یادآمد صبحانه 3 روزه جمع آوری و از هر فرد یک تست حافظه وکسلر به عمل آمد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون و ANOVA تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: بین شغل و تحصیلات والدین، وضعیت تحصیلی، سن و حافظه‌ رابطه‌ معنی داری وجود نداشت. طی بررسی تغذیه ای بین مصرف پیریدوکسین (ویتامینB6 )، B12، ید، کالری، پروتیین، چربی یا کلسترول و نمره ی حافظه رابطه‌ی معنی داری وجود نداشت (05/0P>)، اما بین مصرف ویتامین B3، کربوهیدرات و آهن در صبحانه و نمره ی حافظه رابطه ی معنی دار و همبستگی از نوع مستقیم وجود داشت (05/0P

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Breakfast frequency, Short-term memory, Wheksler test.
Subjects: WM Psychiatry
QU Biochemistry > Nutrition.vitamins
Divisions: Reserach Vice-Chancellar Department > Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Depositing User: zahra bagheri .
Date Deposited: 02 Sep 2017 04:49
Last Modified: 02 Sep 2017 04:49
URI: http://eprints.skums.ac.ir/id/eprint/4101

Actions (login required)

View Item View Item