Investigating efficacy of concept mapping in student’s learning of nursing process of pediatric patients

Aein, F. and Frouzandeh, N. (2012) Investigating efficacy of concept mapping in student’s learning of nursing process of pediatric patients. Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical Sciences, 14.

[img]
Preview
Text
45.pdf

Download (213kB) | Preview
Official URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-1114-fa.html

Abstract

زمینه و هدف: نقشه کشی مفهومی یک استراتژی آموزشی است که در آن فراگیران، مفاهیم کلیدی را شناسایی نموده و ارتباطات بین آنها را به صورت شماتیک ترسیم می‌نمایند. این مطالعه با هدف تعیین کارآیی استفاده از نقشه مفهومی در یادگیری فرآیند پرستاری در آموزش بالینی پرستاری کودکان انجام شده است. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی 30 نفر از دانشجویان پرستاری در سه گروه 10 نفره که واحد کارآموزی پرستاری کودکان را اخذ نموده بودند، وارد مطالعه شدند. در روز اول کارآموزی پس از تحویل فرآیند پرستاری اولیه توسط دانشجویان، روش طراحی فرآیند پرستاری با استفاده از نقشه کشی مفهومی به آنان آموزش داده شد. دانشجویان 8 فرآیند پرستاری را با استفاده از نقشه کشی مفهومی در طی روزهای کارآموزی تهیه نمودند که سه نقشه مفهومی تهیه شده توسط هر دانشجو، (نقشه روز اول به عنوان پیش آزمون و روز پنجم و روز نهم به عنوان پس آزمون) مورد ارزشیابی کمی و کیفی قرار گرفت. داده ها به کمک آزمون آماری فریدمن و آزمون تعقیبی دان تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: بر اساس سیستم نمره دهی کمی میانگین نمره کسب شده نقشه مفهومی دانشجویان قبل از مداخله، روز پنجم و روز نهم به ترتیب 11/1±1/5، 31/1±11 و 69/0±19 بود. نتایج آزمون آماری فریدمن و آزمون تعقیبی دان تفاوت معنی‌داری بین نمرات نقشه‌های مفهومی روز پنجم با روز اول و همچنین روز نهم با روز اول را نشان داد (001/0P

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آموزش باليني پرستاري، پرستاري كودكان، فرآيند پرستاري، نقشه كشي مفهومي
Subjects: WS Pediatrics
WY Nursing > Nursing Education WY.18
Divisions: Reserach Vice-Chancellar Department > Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Depositing User: zahra bagheri .
Date Deposited: 29 Aug 2017 06:37
Last Modified: 29 Aug 2017 06:37
URI: http://eprints.skums.ac.ir/id/eprint/3893

Actions (login required)

View Item View Item