The effect of using partnership care model on the quality of life in the school-age children with β-thalassemia

Alijany-Renany, H. and Tamaddoni, A. and Haghighy-zadeh, M. and Pourhosein, S. (2012) The effect of using partnership care model on the quality of life in the school-age children with β-thalassemia. Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical Sciences, 14.

[img]
Preview
Text
10.pdf

Download (243kB) | Preview
Official URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-1050-fa.html

Abstract

زمینه و هدف: تالاسمی از شایع ترین بیماری های ژنتیک است که بر کیفیت زندگی اثر دارد. با توجه به لزوم یافتن بهترین روشهای اداره تالاسمی از طریق درگیری تمام ارکان مراقبتی، تحقیق حاضر با هدف تعیین تأثیر مدل مراقبت مشارکتی بر کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به تالاسمی انجام گرفته است. روش بررسی: در این پژوهش تجربی 72 کودک مبتلا به تالاسمی ماژور به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. پرسشنامه های دموگرافیک و کیفیت زندگی عمومی کودک (گزارش کودک و والدین) (Peds-QOL)، قبل از مداخله در هر دو گروه تکمیل و مدل مراقبت مشارکتی بر اساس مراحل انگیزش، آماده سازی، درگیرسازی و ارزشیابی، در گروه آزمون و با حضور مراقبت دهنده اصلی در منزل به مدت 2 ماه اجرا شد. میانگین نمرات کیفیت زندگی 3 ماه بعد از مداخله با اطلاعات قبل از مداخله به کمک آزمون های آماری کای دو، فیشر و t مستقل و t زوجی مقایسه گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تفاوت معنی‌داری در کیفیت زندگی کودکان بین دو گروه قبل از مداخله وجود ندارد، میانگین نمره کیفیت زندگی پس از مداخله در همه ابعاد (گزارش والدین و کودک) به جز عملکرد جسمی والدین در گروه آزمون بالاتر از گروه شاهد بود (001/0P

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: β-thalassemia, Quality of Life, Partnership Care Model, School age children
Subjects: WA Public Health
WG Cardiovascular System
QU Biochemistry > Cell biology and genetics
Divisions: Reserach Vice-Chancellar Department > Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Depositing User: zahra bagheri .
Date Deposited: 29 Aug 2017 05:59
Last Modified: 29 Aug 2017 05:59
URI: http://eprints.skums.ac.ir/id/eprint/3881

Actions (login required)

View Item View Item