The effectiveness of group problem-solving training on burnout in women caregivers of family patient member in Falavarjan, Isfahan, I.R. Iran

Sharifi, M. and Fatehizade, M. and Jazayeri, R. (2013) The effectiveness of group problem-solving training on burnout in women caregivers of family patient member in Falavarjan, Isfahan, I.R. Iran. Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical Sciences, 14.

[img]
Preview
Text
1.pdf

Download (215kB) | Preview
Official URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-1388-fa.html

Abstract

زمینه و هدف: با توجه به پیامدهای زیانبار مراقبت خانوادگی از بیماران مزمن بر بهداشت روان و بهزیستی این مراقبین و ضرورت تدوین مداخلات موثر در این زمینه، پژوهش حاضر به بررسی میزان اثربخشی آموزش گروهی حل مسأله بر فرسودگی زنان مراقبت کننده از عضو بیمار خانواده می پردازد. روش بررسی: این پژوهش ،یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری می باشد. نمونه آماری شامل 40 زن مراقبت کننده از عضو بیمار خانواده می باشد که به شیوه نمونه گیری مبتنی بر هدف از بین مراقبین خانوادگی مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر فلاورجان انتخاب و در دو گروه مورد و شاهد (هر گروه 20 نفر) جایگیری شدند. گروه مورد در 8 جلسه هفتگی آموزش گروهی حل مسأله شرکت نمودند. هر دو گروه پرسشنامه فرسودگی مسلاچ (MBI-Maslach Burnout Inventory)، را در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (دو ماه بعد از اتمام برنامه آموزشی) تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان می دهد که در مراحل پس آزمون و پیگیری، گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد میانگین نمرات کمتری در خستگی هیجانی و شخصیت زدایی و میانگین نمرات بیشتری در تحقق شخصی گزارش نموده اند (001/0P

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آموزش حل مسأله، فرسودگي مراقبتي، مراقبين خانوادگي
Subjects: WA Public Health
WM Psychiatry
Divisions: Reserach Vice-Chancellar Department > Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Depositing User: zahra bagheri .
Date Deposited: 29 Aug 2017 05:21
Last Modified: 29 Aug 2017 05:21
URI: http://eprints.skums.ac.ir/id/eprint/3874

Actions (login required)

View Item View Item