The study of relationship between addiction potentiality and personality characteristics, conformity and gender among pre-university students

Baron-Oladi, S. and Navidian, A. and Kaveh-Farsani, Z. (2013) The study of relationship between addiction potentiality and personality characteristics, conformity and gender among pre-university students. Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical Sciences, 15.

[img]
Preview
Text
5.pdf

Download (209kB) | Preview
Official URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-1527-fa.html

Abstract

زمینه و هدف: ویژگی های شخصیتی و همنوایی از عوامل روان شناختی مهم در گرایش به رفتارهای پر خطر از جمله اعتیاد به شمار می روند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه اعتیادپذیری با شخصیت، همنوایی و نقش جنسیت در بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهر کرمان انجام شده است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 118 دانش آموز مقطع پیش دانشگاهی ناحیه 2 شهر کرمان با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: آزمون پنج عامل بزرگ شخصیت (فرم کوتاه)، همنوایی ال₇₂ و اعتیاد پذیری بود. داده ها به کمک ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و آزمون t مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بین همنوایی و اعتیاد پذیری رابطه مثبت معنادار وجود داشت (01/0>P). همچنین اعتیاد پذیری با ویژگی شخصیتی روان رنجوری رابطه مثبت و معنی‌دار و با ویژگی های شخصیتی وجدانی بودن و توافق گرایی رابطه منفی معنی دار وجود داشت (01/0>P). نتایج تحلیل t نشان داد که از لحاظ همنوایی در بین دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد (05/0P). نتیجه گیری: افراد همنوا و افرادی که از لحاظ شخصیتی آسیب پذیرند مستعد اعتیاد می باشند. بنابراین ضروری است که در برنامه های آموزشی، پیشگیری و درمانی اعتیاد بر این ویژگی های روانشناختی تأکید گردد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Addiction potentiality, Conformity, Personality characteristics, Gender
Subjects: WA Public Health
WM Psychiatry
Divisions: Reserach Vice-Chancellar Department > Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Depositing User: zahra bagheri .
Date Deposited: 29 Aug 2017 04:26
Last Modified: 29 Aug 2017 04:26
URI: http://eprints.skums.ac.ir/id/eprint/3848

Actions (login required)

View Item View Item