The Effectiveness of neurofeedback training on improvement of Working Memory students with Dyslexia: A single case study

Alidusti Shahraki, N. and Asgari, K. (2016) The Effectiveness of neurofeedback training on improvement of Working Memory students with Dyslexia: A single case study. Journal of Shahrekord Uuniversity of Medical Sciences, 18.

[img]
Preview
Text
65.pdf

Download (814kB) | Preview
Official URL: http://journal.skums.ac.ir/article-1-2438-fa.html

Abstract

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش نورو فیدبک بر بهبود حافظه فعال دانش آموزان نارسا خوان انجام گرفته است. روش بررسی: جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی مبتلا به نارسا خوانی شهر شهرکرد در سال تحصیلی 93-1392 بودند. به منظور انجام پژوهش 4 آزمودنی (3 پسر و 1 دختر) 12-8 ساله به شیوه نمونه گیری هدفمند برای انجام مداخله انتخاب شدند. در این پژوهش، از روش مورد منفرد با طرح A-B استفاده شد. پس از تعیین موقعیت خط پایه مداخله آغاز شد و آموزش نورو فیدبک در 30 جلسه ی مداخله ی انفرادی به آزمودنی ها ارائه گردید. ابزارهای مورد استفاده شامل آزمون خواندن و نارسا خوانی و نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه می باشند. یافته ها: یافته های این پژوهش بر اساس شاخص های آمار توصیفی و تحلیل دیداری بهبود یافت. تحلیل دیداری نمودارها و شاخص های روند و ثبات و PND مجموعاً نشان داد که نمرات حافظه فعال از 3/90 به 6/106 رسیده و درمان با 100 اطمینان، اثر بخش بوده است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر نشان داده است که آموزش نورو فیدبک در بهبود حافظه فعال و نارسا خوانی اثر بخش بوده است. این اثر بخشی به واسطه خود تنظیمی امواج مغزی و بازخورد دادن به مغز به ثمر می نشیند. کودکان نارسا خوان در پژوهش حاضر پس از آموزش نورو فیدبک توانستند حافظه فعال خود را بهبود بخشیده و نسبت به وضعیت پیش از مداخله، نمرات بالاتری در حافظه فعال داشته باشند؛ بنابراین آموزش نورو فیدبک، راهبردی است که در بهبود حافظه فعال در کودکان نارسا خوان می توان از آن بهره گرفت.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Neurofeedback training, Dyslexia, Working Memory, Single subject study. آموزش نورو فيدبک، نارسا خواني، حافظه فعال، پژوهش مورد منفرد.
Subjects: W General medicine- Health professions > W.20.55 H9 special topics A-Z (Human expenmentation)
WM Psychiatry
Divisions: Reserach Vice-Chancellar Department > Journal of Shahrekord University of Medical Sciences
Depositing User: zahra bagheri .
Date Deposited: 19 Jul 2017 03:28
Last Modified: 19 Jul 2017 03:28
URI: http://eprints.skums.ac.ir/id/eprint/1555

Actions (login required)

View Item View Item